Børn og unge

Østbroen prioriterer børn og unge området højt, for dette er enormt vigtigt - det er her vi skaber rammerne og forudsætningerne for fremtiden.

Når man som Randers Kommune har en udfordret økonomi, er det vigtigt at prioritere de begrænsede midler i budgettet på en hensigtsmæssig måde. Der er mange om buddet i forhold til det kommunale budget, men det har store konsekvenser for vores fremtid, hvis vi undlader at investere i vores børn og unge.
Sat på spidsen, så har vi simpelthen ikke råd til ikke at give vores børn trygge og stimulerende rammer.

Det kan være svært at opstille alle positive og negative konsekvenser vedrørende beslutninger om vores vuggestuer, børnehave og skoler i et regneark – men fra Østbroen side er vi overbeviste om, at investeringer i børn som hovedregel er højtforrentede investeringer i fremtiden. Tilsvarende kan uigennemtænkte besparelser på dette område medføre menneskelige konsekvenser og efterfølgende regninger til kommunen. Det, der på papiret eller i et regneark måske umiddelbart ligner en besparelse, kan ofte have uforudsete økonomiske konsekvenser.

Vores unge har enormt potentiale, som vi skal investere i at udvikle, men mange er også sårbare – og det er vigtigt at alle rustes godt til den både spændende og udfordrende indgang i voksenlivet.

Nedenfor gennemgår vi vores politik på børneområdet, og vi har placeret mere om vores politik i forhold til unge i afsnittene Folkeskoler og Sport

Børn

Vi skal skabe de bedste betingelser for en god start i livet for vores små børn. Derfor skal vi skabe de tryggeste rammer, hvor der er tid til omsorg og pleje.

Østbroen har nedenstående konkrete emner som der skal undersøges nærmere og effektueres ud til gavn for vores børn og institutioner.

Fysiske Rammer

  • Omkostningsfordeling: Det understreges, at udgifter til vedligeholdelse og reparationer, som f.eks. en ødelagt flise i en børnehave, ikke bør tages fra bemandings- eller pleje budgettet.
  • Adskillelse af budgetter: Udgifter til bygningens drift og vedligeholdelse, både udeområder som bygningerne inde og ude, bør adskilles fra budgetterne til normering og pasning. Der skal ikke være forskel på gamle og nye institutioner, hvad angår penge til at sikre god pleje og omsorg for børnene.
  • Penge følger barnet: Der skal skabes et system, hvor pengene følger barnet, så institutioner, der har børn med særlige behov eller diagnoser, får den nødvendige økonomi til at kunne give korrekt støtte og pleje.
 

Flere uddannede pædagoger

  • Det pædagogiske personale består som udgangspunkt af pædagoger, pædagogiske assistenter, pædagogmedhjælpere, ledere, pædagogstuderende og pædagogiske assistentelever.
  • Vi ønsker at øge andelen af uddannet personale i institutionerne, så børnene får den bedste start på livet.
  • Vi ønsker, at den tidligere gældende målsætning om 65% uddannede pædagoger på dagtilbudsområdet genindføres, selv om rekruttering vil være en udfordring
  • Børn i børnehave, som er over tre år, skal sikres en normering på minimum 1 pædagogisk personale pr. 6 børn. Børn i vuggestue, som er under tre år, skal sikres en normering på minimum 1 pædagogisk personale pr. 3 børn. Og vi ønsker dette overholdt på institutionsniveau (lovkrav er på kommuneniveau)
  • Mentorordninger for nyuddannede: Der foreslås mentorordninger for nyuddannede pædagoger, så de får støtte og vejledning fra erfarne kolleger i deres første tid i jobbet.
 

Fokus på lokale kapaciteter

  • Der skal være tilstrækkelig kapacitet i de lokale institutioner til at imødekomme behovene i området. Hvis det ikke er tilstrækkeligt, skal der bygges flere institutioner, da nærhed til pasning er vigtig for børns sociale udvikling og fremtidige skolegang.
  • Lokaler der sikrer moderne fysiske lege- og læringsmiljøer, der kan understøtte børns alsidige udvikling.
  • Et godt fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø
    • Det fysiske børnemiljø kan eksempelvis omhandle støjniveau, indeklima, plads til fysisk udfoldelse og stille aktiviteter, hygiejneforhold, lysforhold, garderobe, legeplads og udearealer, stuernes indretning og størrelse mv.
    • Det æstetiske børnemiljø kan fx omhandle, hvorvidt stuernes indretning og udsmykning virker stimulerende og inspirerende på børnene, samt hvorvidt omgivelserne indenfor og udenfor er udformet på en måde, som fremmer børnenes lyst til at bevæge og udfolde sig, fordybe sig, have stille lege mv.
 

Tidlig forebyggende indsatser

  • Livschanc er grundlægges i de allerførste leveår- De tidlige år i et barns liv er et åbent vindue for læring og udvikling både personligt, socialt og fagligt. Derfor har vi et ambitiøs mål og vision på tidlig forebyggende indsatser og samarbejde på tværs af sundheds plejere, pædagogfaglighed og forvaltninger for at sikre barn og familie en hurtig opsporing og handling både i et menneskeligt og samfundsøkonomisk perspektiv.
 

Støtte til institutioner på landet

  • Der bør være fokus på at bevare og støtte institutioner i landdistrikter og små lokalsamfund, da de er livsvigtige for disse områder. Institutionerne skal kunne tilbyde fleksible løsninger, samtidig med at de opretholder en høj faglig standard for børns pasning.
 

Kvalificerede institutionsledere

  • Der er et ønske om at sikre, at institutionsledere har de rette kvalifikationer og kurser for at kunne skabe et attraktivt og effektivt arbejdsmiljø. Ledere skal kunne drive institutionen i topform og sikre et højt fagligt niveau for både børn og medarbejdere.