Folkeskoler

I Østbroen arbejder vi for at skabe en folkeskole, hvor trivsel, faglighed og kvalitet er i fokus. Vi ønsker at tiltrække de mest kvalificerede lærere og pædagoger og sikre, at alle elever har mulighed for at udvikle sig i trygge rammer.

Kvalificerede lærere og pædagoger

En stærk folkeskole kræver dygtige medarbejdere. Derfor vil vi:

  • Arbejde for, at folkeskolen bemandes med uddannede lærere og pædagoger.
  • Indføre 2-lærerordninger, der kan styrke både undervisningskvalitet og elevernes trivsel.
  • Sikre bedre forberedelsesmuligheder for lærerne, herunder muligheden for at forberede sig uden for skolen.
  • Reducere brugen af vikarer, hvilket 2-lærerordninger kan være med til at afhjælpe.

 

2-lærerordninger

Vi ser 2-lærerordninger som en nøgle til bedre undervisning. Flere lærere i klasselokalet:

  • Fremmer elevernes trivsel og læring.
  • Muliggør mere målrettet og individuel undervisning.
  • Skaber et bedre arbejdsmiljø for lærerne.

 

Elevernes trivsel

Trivsel er afgørende for læring. I Østbroen vil vi:

  • Arbejde for, at hver skole får en skolepsykolog eller en person med tilsvarende kompetence ansat, så problemer kan løses hurtigt.
  • Styrke samarbejdet mellem skole, socialforvaltning og politi (SSP) for at hjælpe udsatte unge.
  • Forebygge mistrivsel og fravær gennem indsatser som 2-lærerordninger og et trygt skolemiljø.

 

Inklusion

Hvis inklusion skal fungere – kræver det ressourcer. Vi mener:

  • Inklusion skal ikke være en spareøvelse. Det kræver både flere hænder og flere ressourcer.
  • 2-lærerordninger og pædagogisk støtte er nødvendige for at skabe succesfuld inklusion.
  • Inklusion skal også omfatte de højtbegavede elever, der har brug for udfordringer og anerkendelse.

 

Specialskoler og almenskoler – adskilt økonomi

Vi ønsker at adskille økonomien for specialskoler og almenskoler, så:

  • Almenskolens økonomi ikke udhules, når en elev visiteres til et dyrere specialskoletilbud.
  • Den faglige kvalitet på både almenskoler og specialskoler sikres og udvikles.
  • Alle børn bliver set og behandlet individuelt, med fokus på deres personlige og faglige  udvikling – for specialskolerne er der særlige individuelle behov som kræver stærke undervisningsfaglige kompetencer
  • Almenskoler og specialskoler er investeringer i vores fremtid

 

Ledelse i almenskolen

Vi vil have fokus på synlig, pædagogisk ledelse frem for ren økonomistyring. Skoleledere skal prioritere elevernes og lærernes trivsel og kvaliteten af undervisningen. Derfor foreslår vi, at den økonomiske del af skolernes budget, der omhandler løn, sendes tilbage til forvaltningens økonomiafdeling.

 

Fysiske rammer

Gode fysiske rammer fremmer læring. Derfor mener vi:

  • At vedligeholdelse og reparation af skolebygninger ikke skal gå ud over skolernes undervisningsbudget.
  • At velholdte lokaler skaber et bedre læringsmiljø for elever og lærere.

 

Ungdomsskoler og klubtilbud

I Østbroen ønsker vi at styrke fritidstilbud for unge og vil:

Sikre, at alle skoler med overbygning samt specialskoler tilbyder klubtilbud, der understøtter unges sociale liv og trivsel.

 

Færre vikarer, mere kontinuitet

Vi ønsker færre vikarer i undervisningen. Dette kan blandt andet opnås gennem 2-lærerordninger, som sikrer større stabilitet og bedre undervisningsforløb.

 

Med Østbroens skolepolitik sætter vi eleverne først. Vi tror på, at trivsel, faglighed og stærke fællesskaber kan skabe den bedste folkeskole, hvor alle børn og unge får de bedste muligheder for at udvikle sig og trives.