Et handelsliv i trivsel giver arbejdspladser og et godt udbud af varer, services og oplevelser til de handlende – og er en vigtig forudsætning for en positiv udvikling i Randers Kommune.
Selvom der naturligvis er konkurrence om kunder og omsætning, er der også mange muligheder for synergier, som forretningsdrivende kan samarbejde omkring. Og Randers Kommune har mulighed for, med de rigtige tiltag, bidrage til en positiv udvikling.
Desværre er der flere eksempler på, at Randers Kommune ikke har formået at understøtte handelslivet, og det vil Østbroen have lavet om på!
Værdiskabelse kontra ren priskrig
Prisen på en vare eller service er vigtig – og spiller oftest en afgørende rolle når forbrugere træffer valg om indkøb. Som borgere er det vigtigt at der er et godt vareudbud tilgængeligt til konkurrencedygtige priser.
Men der er andre faktorer, som også kan være afgørende for forbrugeres adfærd og indkøbsvalg – som f.eks. oplevelser, events, venlig og sagkyndig betjening og muligheden for at blive overrasket og inspireret. Meget af dette er op til de forretningsdrivende, men Randers Kommune kan og bør hjælpe med til at skabe de bedst mulige rammer for handelslivet.
Randers Kommune kan f.eks bidrage med at sikre forbedringer i den shopping infrastruktur, som handlende møder i Randers, i forhold til f.eks. offentlig transport, attraktive parkeringsforhold, gode og tilgængelige toiletfaciliteter og prioritering af imødekommende områder friholdt for trafik.
Randers Kommune kan også hjælpe ved at undlade at gøre ting, som gør livet sværere for de forretningsdrivende – som f.eks. er fjernelsen af p-pladser i Trangstræde og manglende vedligehold af belægninger. Det behøver ikke altid at koste penge, nogle gange kan lidt ekstra hensyn og timing i planlægningen i sig selv være en hjælp.
Midtby, storcenter og landdistrikter
Vi er i Randers heldige med at have et godt storcenter, men placeringen af storcentret væk fra bymidten giver ikke optimale vilkår. Det er tydeligt fra andre byer, som f.eks. Vejle, at en placering af storcentre tættere på bymidten giver bedre synergier.
Desværre er det ikke et problem, der står til at løse, hverken på den korte eller mellemlange bane, så derfor er Randers Kommune nødt til at tænke i andre baner – f.eks. med fælles information om og branding af de mangfoldige shoppingmuligheder der findes i kommunen, hvilket også kan omfatte shopping tilbuddene i vores landdistrikter.
Internettet tiltrækker mange handlende med det enorme vareudbud, billige priser og ofte gode vilkår, f.eks. i form af returnering af varer. Stigende online handel er i dag et grundvilkår for handelslivet. Internettet giver naturligvis mange udfordringer, men internettet skaber også nye muligheder – som f.eks. fælles information om og branding af de mangfoldige shoppingmuligheder i Randers Kommune.
Detailhandelsanalysen fra 2022
Handelslivet i Randers Kommune er fint beskrevet i den seneste detailhandelsanalyse, som blev udarbejdet af COWI. Rapporten ligger som bilag til punkt 165 i referatet fra Erhvervs- og Planudvalgets møde d. 8. december 2022.
Rapporten analyserer 407 butikker og 304 kundeorienterede serviceerhverv (hovedsageligt forretninger, der fungerer som butikker med salg af services til private kunder) – fordelt på følgende geografiske områder:
Fra Østbroens side ønsker vi at tiltag fra Randers Kommunes side skal være velbalancerede, så man understøtter en positiv udvikling af handelslivet i alle disse områder.