Infrastruktur

Det ligger i Østbroens DNA at arbejde for forbedring af infrastrukturen i Randers Kommune. En stærk og effektiv infrastruktur, optimeret på baggrund af solide fakta og velunderbyggede prognoser, reducerer trængsel, mindsker udledninger og sparer tid og penge. Dette er til gavn for borgerne, og er en forudsætning for at fastholde og tiltrække erhvervsvirksomheder.

Infrastruktur er enormt vigtig for udviklingen af en kommune – det er dyrt, og bordet fanger med langvarige negative konsekvenser, hvis man investerer forkert. Med den pressede økonomi, som vi har i Randers Kommune, er det ekstra vigtigt at satse på de rigtige infrastrukturløsninger for at reducere omkostninger og optimere grundlaget for vækst. Det er afgørende at finde de rigtige løsninger, således at investeringer prioriteres efter hvad der bedst er bedst for hele kommunen, til gavn for flest mulige borgere og virksomheder.

Behov for en helhedsplan

Det er nødvendigt med en helhedsplan, som binder de forskellige investeringer i infrastruktur sammen. Det er vigtigt at denne helhedsplan tager udgangspunkt i grundige analyser af aktuelle trafikforhold, samt troværdige prognoser over den fremtidige udvikling i trafikken. Østbroen har kraftigt kritiseret Randers Kommunes analysearbejde i forhold til specielt Klimabroen, og de – efter vores opfattelse – utroværdige prognoser, der er lavet omkring den fremtidige vækst i trafikken. Man kan læse mere om Østbroens kritik af disse prognoser under Trængsel, og vores ønsker til analyser af den fremtidige trafik er beskrevet under Trafik

Helhedsplanen skal naturligvis opdateres jævnligt, således at den afspejler den seneste udvikling, og danner grundlag for at administrere porteføljen af igangværende og planlagte projekter. 

Østbroen vil prioritere investeringer i infrastruktur for at understøtte vækst, og vil med udgangspunkt i ovennævnte helhedsplan arbejde for følgende:  

Østbro med tilhørende omfartsvej

En statsfinansieret Østbro (eller allerhelst en tunnel) med delvis kommunal medfinansiering, som det. f.eks. kendes fra den 3. Limfjordsforbindelse, kan tilbyde en alternativ rute for trafik, der ønsker at undgå det centrale Randers. I sammenhæng med Østbroen skal der etableres en omfartsvej, som sammen med E45 vil udgøre en komplet ringvejs løsning. En ringvej kan lede tung og gennemkørende trafik uden om byens centrum, hvilket vil reducere belastningen på de eksisterende indfaldsveje og boligveje. Se mere om hvorfor en statsfinansieret Østbro med tilhørende ringvej er den rigtige vej at gå for Randers Kommune, frem for en kommunalt finansieret Klimabro, under Østbroen.

Århusvej

Den manglende udvidelse af Århusvej, som på trods af dyre eksproprieringer af ejendomme gennem årene aldrig er blevet færdiggjort, er en medvirkende årsag til de flaskehalsproblemer som opleves i myldretidstrafikken. En optimering af Århusvej med udgangspunkt i den ovennævnte helhedsplan er derfor en prioritet for Østbroen.

Opdatering af Randers Kommunes infrastrukturplan

Østbroen ønsker at revurdere prioriteringen af projekterne i Randers Kommunes infrastrukturplan, baseret på den ovennævnte helhedsplan og med iagttagelse af kommunens belastede økonomi – således at vi kan sikre, at vi får investeret i de projekter, som er til størst gavn for borgerne og virksomhederne i Randers Kommune. 

Vedligehold af eksisterende infrastruktur

Vi ønsker endvidere at det store efterslæb vi har på vedligeholdelse af kommunens vejnet, som er beskrevet under Veje. skal håndteres som en integreret del af infrastrukturplanen. Det nytter ikke noget at drømme stort om ny infrastruktur, hvis de eksisterende veje misligholdes og får lov til at forfalde.