Infrastruktur

Infrastruktur er en forudsætning for vækst og velfærd. Det er afgørende at beslutninger om infrastruktur baseres på fakta og objektive analyser.

Infrastruktur er enormt vigtig i udviklingen af en by. Derfor skal der mere fokus på løsninger der gavner hele Kommunen og flest mulige, og der skal kigges såvel på ny anlæg og vedligeholdelse. At løse trafikproblemerne i Randers, især med hensyn til trængsel på de centrale veje og boligområder, kræver en kombination af flere strategier. 

Inden vi kommer til løsninger er det nødvendigt med et faktuelt overblik og analysearbejde på, hvor er problemerne, hvad kan der gøres og hvordan. Derfor skal der laves en komplet trafikanalyse

1. Østbro og Omfartsvej (14 km)

  • Østbro: Bygning af en Østbro kan tilbyde en alternativ rute for trafik, der ønsker at undgå det centrale Randers. Østbroen vil kunne lede tung trafik og gennemkørende trafik uden for byens centrum, hvilket kan reducere belastningen på de eksisterende indfaldsveje og boligveje.
  • 14 km Omfartsvej: Etablering af en omfartsvej på cirka 14 km kan afhjælpe trængslen ved at lede trafik uden om Randers by. En sådan vej vil kunne binde øst- og vestlige områder sammen uden at belaste de centrale strækninger.

 

2. Århusvej Vejudvidelser

  • Vejudvidelse af Århusvej: Hvis Århusvej er en af de mest belastede indfaldsveje til Randers, kan en udvidelse af vejbaner, herunder etablering af flere spor i begge retninger, hjælpe med at øge kapaciteten. Specielt på de travleste tidspunkter kan det reducere flaskehalsproblemer og forbedre trafikafviklingen.
  • Bedre afkørsler og tilslutninger: Det kan også være nødvendigt at forbedre afkørsler og tilslutninger til Århusvej for at lette ind- og udkørsel til mindre boligområder og erhvervslivet.

 

3. Trafikanalyser og Optimering af Kryds og Kapacitet

  • Trafikanalyser: Det er vigtigt at udføre dybdegående trafikanalyser for at forstå trafikstrømmen og identificere flaskehalse i Randers. Trafikanalyser kan hjælpe med at vurdere, hvor trafikken koncentreres og finde løsninger til at afhjælpe problemerne.
  • Optimering af kryds: Trafiksignaler og rundkørsler bør analyseres og optimeres for at reducere ventetider og sikre en mere jævn trafikstrøm. Intelligent trafikstyring (ITS) kan anvendes til at styre trafiklys og trafikmønstre i realtid.
  • Kapacitetsforøgelse: Det kan være nødvendigt at udvide visse veje og kryds for at sikre, at trafikken flyder lettere. Dette kan inkludere ekstra kørespor eller udvidelser af rundkørsler.

 

4. Kollektiv Trafik

  • Forbedret kollektiv trafik: En vigtig løsning på trængsel kan være at øge brugen af offentlig transport. Forbedringer af bus- og togforbindelser til og fra Randers kan reducere antallet af bilister i byen. Dette kan inkludere nye buslinjer, hyppigere afgange og bedre forbindelser til omkringliggende områder.
  • Busprioritering: På de mest belastede veje kan der etableres busbaner eller signalprioritering for busser, så de kan bevæge sig hurtigere gennem trafikken.

 

5. Trafikaflastning af Lokale Boligveje

  • Forbedrede afkørsler og omdirigering af trafik: For at aflaste de lokale boligveje kan man omdirigere trafik, der ikke har et mål i området, via de nye omfartsveje. Også regulering af hastigheder og etablering af hastighedsdæmpende foranstaltninger kan være nødvendige i boligområderne.
  • Større prioritering af fodgængere og cyklister: For at skabe mere plads til de lokale beboere og mindske biltrafik på boligvejene kan der også implementeres flere cykelstier og gangstier.

 

6. Trafikaflastning af Indfaldsveje og Indre Boulevarder

  • Alternativ rutevejledning: For at reducere trængslen på indfaldsveje og indre boulevarder kan man implementere vejledning og information, der opfordrer bilister til at bruge alternative ruter. Dette kan gøres gennem skilte, vejvisning og digitale apps.
  • Optimering af signaler på indre boulevarder: Det kan være nødvendigt at optimere trafiksignaler på indre boulevarder for at reducere stop og ventetider. Dette kan inkludere intelligente trafiksystemer og tidsstyring af trafiklys, der giver hurtigere gennemstrømning.

 

7. Trafikinvesteringer i hele Kommunen

  • Omfartsveje i og ved større lokalbyer som Langå, Stevnstrup, Spentrup & Asferg
  • Det er vigtigt at investeringer i infrastruktur ikke kun sker i Randers, men at det sker i og omkring vores større lokalebyer og landdistrikter. Det kan være sikre skolevej, fartdæmpende foranstaltninger eller nye vej til at flytte trafikken væk fra boligområder, skoler og andre steder der er påvirket af støj, forurening eller trafikbelastninger.

 

Samlet tilgang

  • En løsning på trængslen i Randers by og landdistrikter bør være en kombination af infrastrukturforbedringer, kollektiv trafik og trafikstyring. Der er behov for analyser for at udvikle og implementere en effektiv plan, der både afhjælper trængslen og giver en bedre livskvalitet for borgere og virksomheder.