Randers Kommunes økonomi
Randers er ikke en økonomisk rig kommune, og det gør styringen af økonomi ekstra vigtig – for hver gang vi bruger vores penge uhensigtsmæssigt eller forkert, er der en konsekvens for andre ting, som så ikke kan realiseres.
Vi står med en række store udfordringer, som kræver realisme og klare prioriteringer i den førte økonomiske politik. Nogle af disse skyldes vilkår, vi ikke umiddelbart har indflydelse på, mens andre afspejler åbenlyse mangler i den politik, som er blevet ført i forlængelse af de seneste års budgetter for Randers Kommune. Det vil Østbroen lave om på, for en genopretning af kommunens økonomi er afgørende for mulighederne for at understøtte velfærd og investeringer i Randers Kommunes fremtid.
Hvordan skal den økonomiske politik se ud?
Østbroen vil arbejde for en ansvarlig og klar politisk prioritering af de tilgængelige økonomiske midler, med udgangspunkt i veldokumenterede fakta og suppleret med realistiske forventninger og prognoser. Vi skal have sikker styring og opfølgning omkring vores udgifter, så vi har de bedste muligheder for at prioritere investeringer og skabe grundlag for vækst.
Vi mener at en økonomisk politik skal være troværdig og balancere visioner og ambitioner op imod realisme omkring de givne rammer (eks. ultimative kvalitetskrav til Flodbyen)
Vi mener, at politikere og forvaltning skylder borgerne klar og tydelig besked om, hvorledes vi forvalter de betroede midler i kommunens budget – også når hårde beslutninger skal kommunikeres.
Vi mener ikke at det er i orden at skjule de facto besparelser bag komplicerede tekniske begrundelser – som et par eksempler på sådan “indpakning” fra det seneste budget kan nævnes:
- Ændring således at 85% (mod tidligere 30%) af daginstitutions lederes tid medregnes i minimumsnormeringer. Denne ændrede opgørelsesmetode fører reelt til færre personaleressourcer – det er jo netop for at opnå disse besparelser at den gennemføres.
- Investeringer i inklusion af elever, der tidligere blev visiteret til specialskoler, finansieret af eksisterende skole budgetter. Disse midler kan jo ikke bruges to gange, og derfor giver dette de facto besparelser, som vil give store udfordringer på vores folkeskoler.
Hvad har Østbroen allerede gjort på dette område?
Østbroen har konsekvent arbejdet for en bedre økonomisk politik i Randers Kommune – som eksempler kan nævnes:
- Østbroen har hvert år udarbejdet ansvarlige budgetforslag, der med klare prioriteringer overholder de vedtagne økonomiske styringsmål og holder hånden under velfærden – se mere under “Ansvarlige budgetter”.
- Vi advarede allerede ved vedtagelsen om opførelsen af botilbud på Neptunvej, at dette ikke ville være lovligt – dette blev overhørt af byrådsflertallet, hvilket har kostet kommunen mere end 16 mio kr.
- Vi har i adskillige sager påpeget mangel på troværdighed i fremlagte prognoser for befolkningstilvækst og vækst i trafik, specielt vedr. Randers Bro i forhold til Klimabroen.
- Tilsvarende har vi kritiseret de “pseudo økonomiske” beregninger, som blev præsenteret i forhold til de forskellige linjeføringer af Ringboulevardens forlængelse.
- Selvom byråds flertallet tilkendegav opbakning til at leje parkeringspladser i et kommende P-hus på Brotoften i december 2022, kom dette først med i budgettet, der blev vedtaget i oktober 2024. Dette burde allerede have været indregnet i budgettet, der blev vedtaget i oktober 2023, så det på rette vis havde indgået i de økonomiske prioriteringer.
- Byrådet vedtog i december 2020 40 “ufravigelige kvalitetskrav” for Flodbyen Randers, som man “ikke ville gå på kompromis med”. Desværre har man oversolgt og kraftigt underbudgetteret disse krav, hvilket er blevet tydeligt i takt med at projekterne rammer virkeligheden – oplagte eksempler er tunnel med cykelsti under Århusvej og flytning af sejlklubben.