Jeg er 53 år, er født, opvokset og bor Randers, er gift og har to voksne sønner. Uddannet civilingeniør fra Aalborg Universitet og Erhvervsforsker/Ph.d. fra DTU.
Jeg brænder for at Randers skal investere i den rigtige infrastruktur, som grundlag for vækst og velfærd. Beslutninger om store investeringer i infrastruktur skal underbygges af objektive analyser og solide fakta.
Klimabroen vil være en stor fejlinvestering, som vil medføre kaos ved den trafikale blindgyde på broens nordside – og derved true Bækkestiens eksistens, til trods for igangværende fredning. Tung trafik, trængsel, støj og forurening skal ud af Randers – ligesom man gør i andre byer.
En Østbro – eller en tunnel samme sted – vil være en langt bedre investering for Randers Kommune. Dels fordi en rigtig ringsvejsløsning giver større vækstpotentiale. Og dels fordi Østbroen, i modsætningen til Klimabroen, forbinder statsveje og dermed kan søge finansiering via statslige infrastrukturmidler, så Randers Kommunes andel af investeringen bliver overkommelig.
Planerne for Flodbyen Randers er visionsløse, i forhold til det potentiale, som Randers’ placering giver byen. Omdannelsen af Nordhavnen til et regnvejrsbassin med stillestående vand, og placeringen af et parkeringshus ved Brotoften, som tager det smukke udsyn over Den Blå Bro og Regnskoven er blot et par af eksemplerne på dette.
Det strategisk rigtige træk for Randers ville i stedet være at lave en plan, der på sigt kunne åbne op for, at vandet fra Gudenåen igen kunne flyde tæt forbi byens centrum på vejen ud i Randers Fjord. Dette ville være utroligt attraktivt og unikt i Danmark. Det er den slags varig differentiering baseret på byens historiske placering, som vil kunne forløse byens sande potentiale.
Hvad vil værdisætningen være for boliger, der placeres op af stillestående vand i et regnvejrsbassin, sammenlignet med værdien af boliger med udsigt til rindende flodvand?
Politisk er jeg social/liberal med fokus på erhvervs- og bosætningsmuligheder, og står for økonomisk ansvarlighed og gennemsigtighed. Dette kan blandt andet ses i mine indlæg om, hvorledes de seneste fem budgetter for Randers Kommune ikke overholder kommunens egne økonomiske styringsmål. Andre eksempler er de samfundsøkonomiske analyser af Klimabroen, og de pseudo-økonomiske beregninger, der lå til grund for beslutningen om Ringboulevardens forlængelse.
Byrådsmøde d. 26. juni 2023 – Punkt 222
Byrådsmøde d. 24. april 2023 – Punkt 145 / Byrådsmøde d. 22. maj 2023 – Punkt 182 / Byrådsmøde d. 26. juni 2023 – Punkt 241
Forslag fra Peter Møller Kjeldsen, Østbroen, om hensigtserklæring om fremtidig budgetvedtagelse
Byrådsmøde d. 22. maj 2023 – Punkt 164
Igangsætning af planlægning for vedvarende energianlæg ved Overgaard, Sødring og Dalbyneder
Artikel, Jyllands-Posten, 22. maj 2023
Langstrakt kamp om millionprojekt kulminerer: »Jeg forstår ikke, at man ikke er mere bekymret«
Byrådsmøde d. 27. marts 2023 – Punkt 76
Byrådsmøde d. 27. marts 2023 – Punkt 77
Fordebat for byudvikling på Brotoften – behandling af høringssvar
Byrådsmøde d. 27. marts 2023 – Punkt 71 & 72
Projekt for ombygning af krydset Århusvej/Grenåvej / Midler til ombygning af krydset Århusvej/Grenåvej
Læserbrev, Amtsavisen, 23. januar 2023
Naivt at bringe Klimabroen til Christiansborg
Af Peter Møller Kjeldsen
Byrådsmøde d. 5. december 2022 – Punkt 500
Anmodning fra Peter Møller Kjeldsen, Østbroen, om kommunens ikke-disponerede kassebeholdning
Byrådsmøde d. 5. december 2022 – Punkt 499
Forslag fra Peter Møller Kjeldsen, Østbroen, om ændret praksis i offentlige høringer
Artikel, Amtsavisen, 29. november 2022
Nye tider for pendlerbilisterne i midtbyen: P-hus med betaling erstatter gratis parkering
Byrådsmøde 14. november 2022 – Punkt 434
Byrådsmøde d. 14. november 2022 – Punkt 433
Flodbyen Randers – udmøntning af budget til sekretariatsdrift m.m.
Byrådsmøde d. 12. september 2022 – Punkt 324
Byrådsmøde d. 12. september 2022 – Punkt 320
Byrådsmøde d. 13. juni 2022 – Punkt 249
Godkendelse af projektforslag for Klimabåndet og den nye Justesens Plæne
Byrådsmøde d. 13. juni 2022 – Punkt 245
Flodlejet: Godkendelse af forundersøgelse og den videre proces
Byrådsmøde d. 25. april 2022 – Punkt 169
Planlægning for alternative linjeføringer for Ringboulevardens forlængelse
Læserbrev, Amtsavisen, 12. april 2022
Klimabroens dæmning spærrer Gudenås oprindelige vej til Randers Fjord
Af Peter Møller Kjeldsen
Artikel, Amtsavisen, 25. marts 2022
Byrådsmøde d. 31. januar 2022 – Punkt 88
Spørgsmål fra Peter Møller Kjeldsen, Østbroen, om Klimabroen og Østbroen
Artikel, Amtsavisen, 3. januar 2022
Østbroens andenmand klar til hård kamp i byrådet: Vi bliver den konstruktive vagthund
Artikel, Jyllands-Posten, 17. november 2021
51-årig civilingeniør sætter sig på Østbroens anden stol i byrådet
Læserbrev, Amtsavisen, 4. november 2021
Østbroen og trafikken: Nu med fakta fra Vejdirektoratet
Af Peter Møller Kjeldsen
Artikel, Amtsavisen, 28. oktober 2021
Læserbrev, Amtsavisen, 26. februar 2021
Aalborg kan – hvorfor kan Randers ikke?
Af Peter Møller Kjeldsen
Artikel, Amtsavisen, 15. februar 2021
Nyt parti: Hvem er folkene bag Østbroen? Vi sætter ansigt på nogle af dem
Artikel, Amtsavisen, 28. august 2020
Ny forening: Drop nu den klimabro og sørg for at få bygget østbroen i stedet
Artikel, Amtsavisen, 23. Juni 2020
Ny forening i oprør: Kommunen holder hele klimabro-planen hemmelig
Artikel, Amtsavisen, 21. juni 2020
Naboer i oprør danner forening: Bevar Bækkestien og sig nej til klimabroen