Læserbrev, Jyllands-Posten, 3. september 2024
Genopret Gudenåens historiske udløb ved Randers
Af Peter Møller Kjeldsen
Jeg er 54 år, er født, opvokset og bor Randers, er gift og har to voksne sønner. Uddannet civilingeniør fra Aalborg Universitet og Erhvervsforsker/Ph.d. fra DTU.
Jeg brænder for at Randers skal investere i den rigtige infrastruktur, som grundlag for vækst og velfærd. Beslutninger om store investeringer i infrastruktur skal underbygges af objektive analyser og solide fakta.
Klimabroen vil være en stor fejlinvestering, som vil medføre kaos ved den trafikale blindgyde på broens nordside – og derved true Bækkestiens eksistens, til trods for igangværende fredning. Tung trafik, trængsel, støj og forurening skal ud af Randers – ligesom man gør i andre byer.
En Østbro – eller en tunnel samme sted – vil være en langt bedre investering for Randers Kommune. Dels fordi en rigtig ringsvejsløsning giver større vækstpotentiale. Og dels fordi Østbroen, i modsætningen til Klimabroen, forbinder statsveje og dermed kan søge finansiering via statslige infrastrukturmidler, så Randers Kommunes andel af investeringen bliver overkommelig.
Planerne for Flodbyen Randers er visionsløse, i forhold til det potentiale, som Randers’ placering giver byen. Omdannelsen af Nordhavnen til et regnvejrsbassin med stillestående vand, og placeringen af et parkeringshus ved Brotoften, som tager det smukke udsyn over Den Blå Bro og Regnskoven er blot et par af eksemplerne på dette.
Det strategisk rigtige træk for Randers ville i stedet være at lave en plan, der på sigt kunne åbne op for, at vandet fra Gudenåen igen kunne flyde tæt forbi byens centrum på vejen ud i Randers Fjord. Dette ville være utroligt attraktivt og unikt i Danmark. Det er den slags varig differentiering baseret på byens historiske placering, som vil kunne forløse byens sande potentiale.
Politisk står jeg for økonomisk ansvarlighed og gennemsigtighed. Dette kan blandt andet ses i mine indlæg om, hvorledes de seneste seks budgetter for Randers Kommune ikke overholder kommunens egne økonomiske styringsmål.
Læserbrev, Jyllands-Posten, 3. september 2024
Genopret Gudenåens historiske udløb ved Randers
Af Peter Møller Kjeldsen
Artikel, Amtsavisen, 27. august 2024
Centralt P-hus bliver knap så unikt som håbet: – Vi får det næstbedste
Læserbrev, News Netavis Randers, 26. august 2024
Østbroen opfordrer til ansvarlig prioritering og bredt samarbejde
Af Erik Bo Andersen, Christina Kjærsgaard og Peter Møller Kjeldsen
Læserbrev, Amtsavisen, 26. august 2024
Gyser-budget kræver ansvarlig kursændring
Af Erik Bo Andersen, Christina Kjærsgaard og Peter Møller Kjeldsen
Byrådsmøde d. 29. april 2024 – Punkt 193 / Byrådsmøde d. 21. maj 2024 – 230 / Byrådsmøde d. 17. juni 2024 – Punkt 280 / Byrådsmøde d. 26. august 2024 – Punkt 329
Forslag fra Peter Møller Kjeldsen, Østbroen, om kommunens ikke-disponerede kassebeholdning
Artikel, TV2 Østjylland, 14. august 2024
Tvivl om anmeldelse: Kommunen ville selv have kigget på bygning
Artikel, Amtsavisen, 5. juli 2024
Efter ni år uden en stadsarkitekt, foreslås det at ansætte en: – Nu har vi en gylden mulighed
Læserbrev, Amtsavisen, 4. juli 2024
Kan man lave gæstesejlerpladser i centrum af Randers?
Af Bo Ratz Larsen (Konservative), på vegne af Lars Axel Nielsen (LA), Peter Møller Kjeldsen, Erik Bo Andersen (Østbroen) og Christian Boldsen (Konservative)
Artikel, Amtsavisen, 21. juni 2024
Stort energiprojekt droppet af enigt byråd: – Jeg er utrolig glad og lettet
Byrådsmøde d. 17. juni 2024 – Punkt 289
Artikel, Amtsavisen, 17. juni 2024
Forlader havnebestyrelse: – Jeg kan ikke stå inde for lempelse i forhold til jord fra Nordic Waste
Byrådsmøde d. 29. januar 2024 – Punkt 35 / Byrådsmøde d. 26. februar 2024 – Punkt 79 / Byrådsmøde d. 18. marts 2024 – Punkt 115
Artikel, TV2 Østjylland, 8. februar 2024
Elsket naturområde fredet – men formand frygter for fremtiden
Byrådsmøde d. 27. november 2023 – Punkt 387 / Byrådsmøde d. 18. december 2023 – Punkt 425 / Byrådsmøde 29. januar 2024 – Punkt 22
Forslag fra Peter Møller Kjeldsen, Østbroen, om anden vurdering vedrørende Rismøllegadekvarteret
Læserbrev, Amtsavisen, 29. januar 2024
Ny Dronningborghal: Budget reduceret med 15,4 millioner kroner
Af Peter Møller Kjeldsen
Læserbrev, Amtsavisen, 13. november 2023
Fortsat fald i befolkningstallet for Randers Kommune
Af Peter Møller Kjeldsen
Artikel, Amtsavisen, 12. november 2023
Byrådets 2. behandling af budget 2024-2027, 12. oktober 2023
Læserbrev, Amtsavisen, 4. oktober 2023
Befolkningstal: Væksten, der blev væk
Af Peter Møller Kjeldsen
Byrådsmøde d. 26. juni 2023 – Punkt 222
Byrådsmøde d. 24. april 2023 – Punkt 145 / Byrådsmøde d. 22. maj 2023 – Punkt 182 / Byrådsmøde d. 26. juni 2023 – Punkt 241
Forslag fra Peter Møller Kjeldsen, Østbroen, om hensigtserklæring om fremtidig budgetvedtagelse
Byrådsmøde d. 22. maj 2023 – Punkt 164
Igangsætning af planlægning for vedvarende energianlæg ved Overgaard, Sødring og Dalbyneder
Artikel, Jyllands-Posten, 22. maj 2023
Langstrakt kamp om millionprojekt kulminerer: »Jeg forstår ikke, at man ikke er mere bekymret«
Byrådsmøde d. 27. marts 2023 – Punkt 76
Byrådsmøde d. 27. marts 2023 – Punkt 77
Fordebat for byudvikling på Brotoften – behandling af høringssvar
Byrådsmøde d. 27. marts 2023 – Punkt 71 & 72
Projekt for ombygning af krydset Århusvej/Grenåvej / Midler til ombygning af krydset Århusvej/Grenåvej
Læserbrev, Amtsavisen, 23. januar 2023
Naivt at bringe Klimabroen til Christiansborg
Af Peter Møller Kjeldsen
Byrådsmøde d. 5. december 2022 – Punkt 500
Anmodning fra Peter Møller Kjeldsen, Østbroen, om kommunens ikke-disponerede kassebeholdning
Byrådsmøde d. 5. december 2022 – Punkt 499
Forslag fra Peter Møller Kjeldsen, Østbroen, om ændret praksis i offentlige høringer
Artikel, Amtsavisen, 29. november 2022
Nye tider for pendlerbilisterne i midtbyen: P-hus med betaling erstatter gratis parkering
Byrådsmøde 14. november 2022 – Punkt 434
Byrådsmøde d. 14. november 2022 – Punkt 433
Flodbyen Randers – udmøntning af budget til sekretariatsdrift m.m.
Byrådsmøde d. 12. september 2022 – Punkt 324
Byrådsmøde d. 12. september 2022 – Punkt 320
Byrådsmøde d. 13. juni 2022 – Punkt 249
Godkendelse af projektforslag for Klimabåndet og den nye Justesens Plæne
Byrådsmøde d. 13. juni 2022 – Punkt 245
Flodlejet: Godkendelse af forundersøgelse og den videre proces
Byrådsmøde d. 25. april 2022 – Punkt 169
Planlægning for alternative linjeføringer for Ringboulevardens forlængelse
Læserbrev, Amtsavisen, 12. april 2022
Klimabroens dæmning spærrer Gudenås oprindelige vej til Randers Fjord
Af Peter Møller Kjeldsen
Artikel, Amtsavisen, 25. marts 2022
Byrådsmøde d. 31. januar 2022 – Punkt 88
Spørgsmål fra Peter Møller Kjeldsen, Østbroen, om Klimabroen og Østbroen
Artikel, Amtsavisen, 3. januar 2022
Østbroens andenmand klar til hård kamp i byrådet: Vi bliver den konstruktive vagthund
Artikel, Jyllands-Posten, 17. november 2021
51-årig civilingeniør sætter sig på Østbroens anden stol i byrådet
Læserbrev, Amtsavisen, 4. november 2021
Østbroen og trafikken: Nu med fakta fra Vejdirektoratet
Af Peter Møller Kjeldsen
Artikel, Amtsavisen, 28. oktober 2021
Læserbrev, Amtsavisen, 26. februar 2021
Aalborg kan – hvorfor kan Randers ikke?
Af Peter Møller Kjeldsen
Artikel, Amtsavisen, 15. februar 2021
Nyt parti: Hvem er folkene bag Østbroen? Vi sætter ansigt på nogle af dem
Artikel, Amtsavisen, 28. august 2020
Ny forening: Drop nu den klimabro og sørg for at få bygget østbroen i stedet
Artikel, Amtsavisen, 23. Juni 2020
Ny forening i oprør: Kommunen holder hele klimabro-planen hemmelig
Artikel, Amtsavisen, 21. juni 2020
Naboer i oprør danner forening: Bevar Bækkestien og sig nej til klimabroen