Randers Bro udgør en flaskehals i vejnettet i Randers, som har været genstand for debat i adskillige årtier.
Trafikken over Randers Bro var på sit højeste i slutningen af 1990’erne, og væksten i trafikken over Randers Bro er p.t. meget moderat. Dette dokumenteres af Randers Kommunes egne trafikmålinger, som gennemgås nedenfor. Dette står dog i skarp kontrast til trafikprognoser med urealistisk høj trafikvækst, som Randers Kommune har præsenteret i forbindelse med debatten om Klimabroen.
Østbroen ønsker, jf. vores mærkesag, at der laves en ny forbindelse over Randers Fjord. Men faktuelle trafikmålinger viser tydeligt, at der er tid til at arbejde for den rigtige løsning, uden at man skal forvente at trafikken over Randers Bro bliver kraftigt forøget i de kommende år.
Fakta: Trafikken over Randers Bro er ikke højere i dag end i slutningen af 1990’erne
Den største udfordring på det kommunale vejnet i Randers Kommune er flaskehalsen over Randers Bro. Myldretidstrafikken over Randers Bro har været genstand for debat i mange år.
Men hvad siger de faktuelle data fra trafikmålinger, der er foretaget af Randers Kommune gennem årene, om udviklingen af trafikken over Randers Bro?
Figur 1 viser målinger af månedsdøgnstrafik (MDT) over Randers Bro, som Randers Kommune har foretaget fra 2020 og frem. Trafikken varierer henover de forskellige måneder og år, men overordnet er indtrykket en relativ stabil situation, uden voldsom vækst i trafikken.
Opdateringer af trafikmålingerne for Randers Bro præsenteres løbende af Randers Kommune, og den seneste info kan ses her:
Datamaterialet frem til oktober 2024, som præsenteres på Figur 1, er blevet oplyst af Randers Kommune efter forespørgsel fra Østbroen. De seneste tal, fra november 2024 og frem, er efterfølgende hentet direkte fra ovenstående link.
Figur 2 viser de samme MDT data som Figur 1, men i tillæg er der vist målinger fra 1995-2020, opgjort som årsdøgnstrafik (ÅDT). Disse ÅDT målinger udgør samtlige trafikmålinger for Randers Bro, som Randers Kommune havde tilgængelig ved forespørgsel om aktindsigt i 2020. Ved sammenligning af data skal man huske, at MDT kan vise større afvigelser end ÅDT.
Figur viser, at trafikken på Randers Bro var på sit højeste i slutningen af 1990’erne, og at de trafikmængder, som vi ser i dag, ikke overstiger hvad man historisk har håndteret på Randers Bro.
Realistisk prognose: Svag vækst i trafikmængden
Figur 3 viser samme trafikdata som Figur 2, men viser i tillæg forskellige trafikprognoser, som er blevet præsenteret for trafikken over Randers Bro:
Det fremgår tydeligt, at de prognoser, som Randers Kommune har fremlagt i forbindelse med debatter om Klimabroen, er baseret på antagelser om urealistiske høj trafikvækst, som på ingen måde stemmer overens med trends i målte trafiktal, eller trafikvækst anvendt af Niras).
Vi skal have en ny bro – men vi har tid til at gøre det rigtigt
Der skal ikke være nogen tvivl om, at vi fra Østbroens side ønsker en ny forbindelse over Randers Fjord – men vi har tid til at gøre det rigtigt:
“Den brændende platform”: Randers Bro
Der er i forbindelse med debatten om Klimabroen af Randers Kommune blevet fremlagt meget urealistiske trafikprognoser, som tegner et billede af, at trafikken vil blive kraftigt forøget i de kommende år. Dette står i skarp kontrast til, hvad der kan underbygges af kommunens egne trafikmålinger.
Fra Østbroens side skal vi undlade at motiv fortolke på, hvorfor de urealistiske trafikprognoser er blevet lagt frem fra Randers Kommunes side. Dog ønsker vi at henlede opmærksomheden på en interessant formulering, som indgår i rapporten “Byen Til Vandet – Forundersøgelse”. På side 12 i rapporten, under et foto af en meget trafikeret Randers Bro, afsluttes billedteksten med ordene:
“Indsæt illustration af den brændende platform: trafikkaos i Randers midtby.”
Dette er interessant, fordi netop udtrykket “brændende platform” er et nøglebegreb inden for forandringsledelse, hvor man taler om at skabe en brændende platform for at gøre folk forandringsvillige. Begrebet blev introduceret af Daryl Conner i hans bog “Managing at the Speed of Change”.
Fra Østbroens side mener vi ikke, at det er rimeligt at anvende teknikker fra forandringsledelse i forbindelse med, at nye projekter præsenteres for borgerne.