Trafik

Østbroen vil arbejde for at løse de trafikale udfordringer i Randers Kommune. Vi vil prioritere og investere på baggrund af grundige analyser, for at løse problemer med trængsel i midtbyen og på indfaldsveje og for at sikre gode transportløsninger til vores landdistrikter.

Moderne værktøjer og analyser bør ikke ses som en ekstra udgift, men derimod som en afgørende brik, som er med til at sikre økonomisk forsvarlige og hensigtsmæssige løsninger. Der er behov for analyser for at udvikle og implementere en effektiv helhedsplan, som kan sikre de rigtige trafikale løsninger. En samlet tilgang er nødvendig for finde den bedst mulige kombination af forbedringer af infrastruktur, trafikstyring og kollektiv trafik. Vi skal løse trængselsproblemer på indfaldsveje og i midtbyen, og vi skal sikre de bedst mulige transportløsninger for borgerne i vores landdistrikter. 

Østbroen vil arbejde for grundige analyser af:  

Trafikanalyser – optimering og kapacitet

  • Trafikanalyser: Det er vigtigt at udføre dybdegående trafikanalyser for at forstå trafikstrømmen og identificere flaskehalse i Randers. Trafikanalyser kan hjælpe med at vurdere, hvor trafikken koncentreres og finde løsninger til at afhjælpe problemerne.
  • Optimering af kryds: Trafiksignaler og rundkørsler bør analyseres og optimeres for at reducere ventetider og sikre en mere jævn trafikstrøm. Intelligent trafikstyring kan anvendes til at styre trafiklys og trafikmønstre i realtid.
  • Kapacitetsforøgelse: Det kan være nødvendigt at udvide visse veje og kryds for at sikre, at trafikken flyder lettere. Dette kan inkludere ekstra kørespor eller udvidelser af rundkørsler.

 

Kollektiv Trafik

  • Forbedret kollektiv trafik: En vigtig løsning på trængsel kan være at øge brugen af offentlig transport, og derigennem reducere antallet af bilister i byen. Forbedringer kan inkludere nye buslinjer, hyppigere afgange, koordinering med togforbindelser og bedre forbindelser til omkringliggende områder. Det er vigtigt at se investeringer i den kollektive trafik ud fra et samlet trafikalt perspektiv, og ikke bare som en isoleret udgift.
  • Busprioritering: På de mest belastede veje kan der investeres i busbaner eller signalprioritering for busser, så de kan bevæge sig hurtigere gennem trafikken.

 

Trafikaflastning af lokale boligveje

  • Forbedrede afkørsler og omdirigering af trafik: For at aflaste de lokale boligveje kan man omdirigere trafik, der ikke har et mål i området, via nye omfartsveje. Regulering af hastigheder og etablering af hastighedsdæmpende foranstaltninger kan være nødvendige i boligområderne.
  • Større prioritering af fodgængere og cyklister: For at skabe mere plads til de lokale beboere og mindske biltrafik på boligvejene kan der også implementeres flere cykelstier og gangstier.

 

Trafikaflastning af indfaldsveje og indre ringveje

  • Alternativ rutevejledning: For at reducere trængslen på større indfaldsveje og indre ringveje kan man implementere vejledning og information, der opfordrer bilister til at bruge alternative ruter. Dette kan gøres gennem skilte, vejvisning og digitale apps.
  • Optimering af signaler: Det kan være nødvendigt at optimere trafiksignaler på indfaldsveje og indre ringveje for at reducere stop og ventetider. Dette kan inkludere intelligente trafiksystemer og tidsstyring af trafiklys, der giver hurtigere gennemstrømning.

 

Trafikinvesteringer i hele Kommunen

  • Omfartsveje i og ved større lokalbyer som Langå, Stevnstrup, Spentrup & Asferg: Det er vigtigt at investeringer i infrastruktur ikke kun sker i Randers, men at det sker i og omkring vores større lokale byer og landdistrikter. Det kan være sikre skoleveje, fartdæmpende foranstaltninger eller nye veje til at flytte trafikken væk fra boligområder, skoler og andre steder, der er påvirket af støj, forurening eller trafikbelastninger.