ØSTBROEN vs KLIMABROEN

Østbroen og en tilhørende ringvej er den bedste løsning for fremtidens infrastruktur i Randers Kommune. En investering i Klimabroen vil være en historisk fejltagelse.

Der er en række faktorer, som gør Østbroen med tilhørende ringvej til den rigtige infrastruktur løsning for Randers:

  • Det er en komplet ringsvejsløsning fra E45 i nord til E45 i syd (i modsætning til Klimabroen, der er et ringvejsløst delprojekt, der forbinder Grenåvej og Udbyhøjvej – uden en samlet plan, og med uafklarede forhold på nordsiden ved Udbyhøjvej og Bækkestien.
  • Den fjerner tung trafik, trængsel, støj og forurening fra byen (i modsætning til Klimabroen, der kun flytter rundt på tung trafik, trængsel, støj og forurening inde i byen).
  • Løser trængselsproblemet de næste mange år på Randers Bro (baseret på realistiske trafikprognoser).
  • Østbroen forbinder regionalveje, og derfor kan Randers Kommune søge om finansiering via statens infrastrukturpulje (ligesom f.eks. den 3. Limfjordsforbindelse). Dette er imodsætning til Klimabroen, som ikke forbinder regionalveje – og transportminister Thomas Danielsen (V) afviste i januar 2023 statslig finansiering af Klimabroen direkte fra folketingets talerstol. Hvis en finansiering i stil med den 3. Limfjordsforbindelse kan opnås til Østbroen, vil Randers Kommunes udgift til Østbroen være en brøkdel af udgiften til en egenfinansieret Klimabro. 
  • Østbroen har et meget større vækstpotentiale end Klimabroen: Den åbner op for store arealer til fremtidig byudvikling, og der vil stadigvæk være mulighed for byudvikling ved Randers Havn og klimasikring uden Klimabroen.
  • Østbroen leverer en fremtidssikret infrastruktur til hele Randers Kommune (i modsætning til Klimabroen der kun flytter rundt på trafikken inde i Randers by)
  • Er ikke afhængig af at Verdo skal flytte fra deres uopsigelige lejemål på havnen (i modsætning til Klimabroen)