Østbroen og en tilhørende ringvej er den bedste løsning for fremtidens infrastruktur i Randers Kommune. En investering i Klimabroen vil være en historisk fejltagelse.
Der er en række faktorer, som gør Østbroen med tilhørende ringvej til den rigtige infrastruktur løsning for Randers:
Det er en komplet ringsvejsløsning fra E45 i nord til E45 i syd (i modsætning til Klimabroen, der er et ringvejsløst delprojekt, der forbinder Grenåvej og Udbyhøjvej – uden en samlet plan, og med uafklarede forhold på nordsiden ved Udbyhøjvej og Bækkestien.
Den fjerner tung trafik, trængsel, støj og forurening fra byen (i modsætning til Klimabroen, der kun flytter rundt på tung trafik, trængsel, støj og forurening inde i byen).
Løser trængselsproblemet de næste mange år på Randers Bro (baseret på realistiske trafikprognoser).
Østbroen forbinder regionalveje, og derfor kan Randers Kommune søge om finansiering via statens infrastrukturpulje (ligesom f.eks. den 3. Limfjordsforbindelse). Dette er imodsætning til Klimabroen, som ikke forbinder regionalveje – og transportminister Thomas Danielsen (V) afviste i januar 2023 statslig finansiering af Klimabroen direkte fra folketingets talerstol. Hvis en finansiering i stil med den 3. Limfjordsforbindelse kan opnås til Østbroen, vil Randers Kommunes udgift til Østbroen være en brøkdel af udgiften til en egenfinansieret Klimabro.
Østbroen har et meget større vækstpotentiale end Klimabroen: Den åbner op for store arealer til fremtidig byudvikling, og der vil stadigvæk være mulighed for byudvikling ved Randers Havn og klimasikring uden Klimabroen.
Østbroen leverer en fremtidssikret infrastruktur til hele Randers Kommune (i modsætning til Klimabroen der kun flytter rundt på trafikken inde i Randers by)
Er ikke afhængig af at Verdo skal flytte fra deres uopsigelige lejemål på havnen (i modsætning til Klimabroen)