Der er en række faktorer, som gør Østbroen med tilhørende ringvej til den rigtige infrastruktur løsning for Randers:
Det er en komplet ringsvejsløsning fra E45 i nord til E45 i syd (i modsætning til Klimabroen, der er et ringvejsløst delprojekt, der forbinder Grenåvej og Udbyhøjvej – uden en samlet plan, og med uafklarede forhold på nordsiden ved Udbyhøjvej og Bækkestien.
Den fjerner tung trafik, trængsel, støj og forurening fra byen (i modsætning til Klimabroen, der kun flytter rundt på tung trafik, trængsel, støj og forurening inde i byen)
Løser trængselsproblemet de næste mange år på Randers Bro (baseret på realistiske trafikprognoser)
Østbroen er ikke meget dyrere end Klimabroen – de sammenligner, der er lagt frem af Randers Kommune, sammenligner ikke “æbler-til-æbler”, da Klimabroen kun udgør første del af et “ringgade” projekt, hvorimod Østbroen indeholder en samlet ringvejsløsning.
Østbroen har et meget større vækstpotentiale end Klimabroen: Den åbner op for store arealer til fremtidig byudvikling, og der vil stadigvæk være mulighed for byudvikling ved Randers Havn og klimasikring uden Klimabroen.
Østbroen leverer en fremtidssikret infrastruktur til hele Randers Kommune (i modsætning til Klimabroen der kun flytter rundt på trafikken inde i Randers by)
Er ikke afhængig af at Verdo skal flytte fra deres uopsigelige lejemål på havnen (i modsætning til Klimabroen)