Der er en række faktorer, som gør Østbroen med tilhørende ringvej til den rigtige infrastruktur løsning for Randers:
- Det er en komplet ringvejsløsning fra E45 i nord til E45 i syd (i modsætning til Klimabroen, der er et ringvejsløst delprojekt, der forbinder Grenåvej og Udbyhøjvej – uden en samlet plan, og med uafklarede forhold på nordsiden ved Udbyhøjvej og Bækkestien)
- Den fjerner tung trafik, trængsel, støj og forurening fra byen (i modsætning til Klimabroen, der kun flytter rundt på tung trafik, trængsel, støj og forurening inde i byen)
- Løser trængselsproblemet de næste mange år på Randers Bro (baseret på realistiske trafikprognoser)
- Østbroen er ikke meget dyrere end Klimabroen – de sammenligner, der er lagt frem af Randers Kommune, sammenligner ikke “æbler-til-æbler”, da Klimabroen kun udgør første del af et “ringgade” projekt, hvorimod Østbroen indeholder en samlet ringvejsløsning.
- Østbroen har et meget større vækstpotentiale end Klimabroen: Den åbner op for store arealer til fremtidig byudvikling, og der vil stadigvæk være mulighed for byudvikling ved Randers Havn og klimasikring uden Klimabroen.
- Østbroen leverer en fremtidssikret infrastruktur til hele Randers Kommune (i modsætning til Klimabroen der kun flytter rundt på trafikken inde i Randers by)
- Er ikke afhængig af at Verdo skal flytte fra deres uopsigelige lejemål på havnen (i modsætning til Klimabroen)
